Geschreven door Samantha de Vries op Wednesday 8 September 2010

Hoe beklim je de Christoffelberg op Curacao?

Het promotieteam van shirts&words op de top van de Christoffelberg

De 375 meter hoge Christoffelberg beklimmen, een kleine opgave, zeker als je net als ik niet sport. Samen met het promotieteam van shirts&words [Stephanie, Inge en Serge] heb ik op 30 juli 2010 de hoogste berg van Curacao beklommen.

‘s Ochtends vroeg, de wekker stond echt veel te vroeg – maar het was nodig,  gingen we met gympen aan – iets wat ik al meer dan een half jaar niet aan mijn voeten gehad had en nu weet ik weer waarom: warm! – richting Bandabou, het westelijk deel van Curacao. Daar stonden we dan bij de ingang van het Christoffelpark. Kaartje gekocht en met de auto voor de slagboom. Gelijk daarna begon het avontuur al, met de auto rijden naar het begin van de berg. Heuvel op, heuvel af en onszelf afvragen:zullen we de volgende heuveltop wel gaan halen. Gelukkig ons auto liet ons niet in de steek. We kwamen vlot bij de parkeerplaats onderaan de Christoffelberg aan.

Lopen
“Oh, hij is toch wel hoog!”, was het eerste wat ik dacht toen we uit de auto stapte. Geen weg meer terug! In het begin van de klim dacht ik: “is dit alles? Dit houd ik makkelijk vol zo… tot we in het beboste gedeelte kwamen. Daar voelde ik dat het een stuk benauwder werd. Ongemerkt begon de weg langzaam te stijgen. Hoe verder we gingen, hoe benauwder het werd. Een korte rustpauze met veel, veel water deed wonderen. Voor mij was dit gedeelte het minst leuk.

Klauteren
Het tweede deel van de klim vond ik een stuk prettiger. Het pad werd steeds steiler. Het lopen werd klauteren. Het gedeelte na het beboste gedeelte werd meer open. Hier konden we van het uitzicht genieten. Het uitzicht gaf me het gevoel dat we al heel ver waren, bijna bij de top. Niet dus! Toen we goed naar boven keken, zagen we dat we pas op de helft waren. Dat was even balen, maar niet minder leuk, hoor. Want het leukste moest nog komen!

Klimmen
Het derde deel van het beklimmen van de berg is het klim-gedeelte. Dit herkende ik van twee jaar terug. Ik vertelde tegen de anderen, die de berg voor de eerste keer beklommen, dat we hier echt zouden moeten gaan klimmen en ik bedoelde ook écht klimmen. Ze keken me even aan met een vragende blik. Maar ze merkte het snel genoeg zelf. Met voeten én handen. Steeds zoekend naar houvast en ervoor zorgend dat we met twee ledematen (of twee voeten of een hand en een voet) de berg ‘vasthielden’ om je evenwicht goed te kunne bewaren. Hoogtevrees of angst was er in dit gedeelte om te overwinnen. Zeker het stukje waar we tussen een kloof van rotsen moesten klimmen. Geloof me, je kunt er ook overheen, maar de metersdiepe afgrond grijnst je toe. Okay, het klinkt nu enger als het misschien is. Het is echt wel te doen. Of misschien moet je voor dit gedeelte heel jong zijn; kleine kinderen – van amper vier jaar oud – klimmen als onbezonnen aapjes naar boven. Oké, het is best frustrerend om door hen ingehaald te worden ;-)

Boven op de berg kwam de opluchting: “We zijn er, we hebben het gehaald!!!” We konden rustig bijkomen en genieten van het windje wat daar waaide. Helaas voelden we die tijdens het klimmen niet door de dichte bebossing. Het uitzicht op de top was ondanks de lichte bewolking prachtig. We konden een heel stuk richting het oosten van Curacao kijken. In de verte zagen we Willemstad liggen. Richting het westen zagen we het eind van het eiland. Ook al had ik de boka’s {inhammen of baaien aan de noordkant van het eiland} al meerdere keren van dichtbij gezien, van deze hoogte was het toch weer heel anders. Het was echt schitterend om vanaf de berg te zien hoe de zee omhoog kwam en tegen de rotsen sloeg.

Aan alle dingen komt een eind, ook aan het genieten van het uitzicht en het maken van de vele foto’s tijdens de klim en boven op de berg. De terugreis werd ingezet. Deze ging mij makkelijker af. In een veel kortere tijd waren wij weer beneden. De toer zat er op.
Herinneringen aan de klim: een heleboel foto’s, een filmpje en de herinneringen zelf!

Tips om de Christoffelberg te beklimmen:
• Begin vroeg, ik bedoel echt vroeg. Het beste is om voor acht uur te starten op de berg, dan is het nog niet zo warm. Het park sluit op maandag tot zaterdag om 15:30u en zondag om 14:30u.
• Draag goede, stevige schoenen aan die vies mogen worden, bijvoorbeeld gympen.
• Heb je een lichte, snel verbrandende huid? Smeer je goed in met zonnenbrandcreme.
• Neem veel water mee, je zweet veel en raakt dus snel vocht kwijt.
• Zorg dat je iets te eten mee neemt. Het is heerlijk om op de top te ‘picknicken’ {je troep wel weer mee naar beneden nemen s.v.p.}!
• Geniet van de klim.
Heb jij de Christoffelberg ook beklommen? Reageer op dit bericht en vertel over jouw ervaring. Ook tips om de klim naar de top van de Christoffelberg makkelijker te maken, zijn zeer welkom!

Wil je onze klim meemaken, bekijk het youtube-filmpje:Het promotieteam van shirts&words beklimt de Christoffelberg.

[EDIT 2012] shirts&words is geen onderdeel meer van Memento Vivi. [/EDIT]

7 comments to Hoe beklim je de Christoffelberg op Curacao?

• Marieke

Wat vond ik het een hel hahaha!! Je moet er in ieder geval IETS conditie voor hebben! .. Maar een geweldig eindpunt ;) Leuk geschreven!

• Steffen

Cool! Mooi beschreven, wij gaan morgenochtend hem voor de 2e keer beklimmen… Blijft leuk!

• tamara

mennn ik heb gehuild.. halverwege bij dat grotgedeelte een fles.water leeg gedronken maar eenmaal boven dacht ik YESSSS ik heb dit gewoon gedaan.. om 11u pas haha..

toen de terug weg nog! met swabber benen ging dat een stuk sneller!! ervaring voor het leven..

• sandra gorter

Ik ga in April weer en dan ‘moeten’ we ook weer naar boven. Heb dit 1x gedaan en dacht echt dat ik aan de zuurstof moest! Wel gehaald uiteindelijk maar ik denk er niet echt met plezier aan terug. Het uitzicht was ik denk ik te moe voor ofzo, dat heeft dan weer niet zo’n indruk achtergelaten…
    Het feit dat ik nu met de kids ga (lees aapjes) maakt het er niet beter op…maar ik ben flink aan het wandelen geslagen om tenminste iets meer conditie te hebben dan de vorige keer want ik ga me natuurlijk niet laten kennen! pfff..

• yvonne

Ik lees dat je in april weer gaat, leuk!
    Tip, lees het boekje Tula voordat je gaat, gaat over de slavenopstand van 1795. Dan beleef je deze wandeling toch anders.

• Coby

Als teenager opgegroeid in Curacao deden wij dit jaarlijks. (Met school of padvindsters) Van vroeg opstaan gesproken – wij gingen om 4 uur in het donker al op weg. Prachtig de zon te zien opkomen als je bovenop bent. Probeer dat maar eens

• […] En paar kleine tips voor degene die ook bedenken om dit te gaan doen. – Zorg dat je voor 12 uur die berg af bent. Begin dus ruim op tijd. De Christoffelberg is nog geen 400 meter hoog, maar je bent toch algauw twee uur bezig met naar boven en beneden te klauteren. Aan te raden is om voor 8 uur ‘s ochtends te beginnen. – Trek vaste schoenen aan. Slippers zijn geen aanrader! – Neem veel water mee. Door de warmte zweet je snel en je vraagt veel energie van je lichaam. Zorg dat je minstens een liter vocht bij je hebt. – Blijf altijd oppassen. Het eerste deel is gewoon een wandeling bergopwaarts, maar het laatste stuk is echt klauteren en dat wordt wat gevaarlijker. Kijk voor meer tips hier. […]